Завдання і вправи

ПОВТОРЮЄМО ПРАВИЛА ПЕРЕНОСУ ЧАСТИН СЛОВА
Виконайте вправу 20 з посібника Практикум з правопису української мови (с. 15).
ПОСИЛАННЯ НА ЕЛЕКТРОННУ ВЕРСІЮ ПОСІБНИКА


ПОВТОРЮЄМО НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ СЛІВ РАЗОМ І ЧЕРЕЗ ДЕФІС 
Виконайте вправу 150 (частина І) з посібника Практикум з правопису української мови (с. 90).
ПОСИЛАННЯ НА ЕЛЕКТРОННУ ВЕРСІЮ ПОСІБНИКА
Вивчений теоретичний матеріал (презентацію) 
можна повторити ЗА ПОСИЛАННЯМ

ПОВТОРЮЄМО ВЕЛИКУ ЛІТЕРУ 
І ЛАПКИ У ВЛАСНИХ НАЗВАХ
Виконайте вправу 19 (частина І) з посібника Практикум з правопису української мови (с. 14).
ПОСИЛАННЯ НА ЕЛЕКТРОННУ ВЕРСІЮ ПОСІБНИКА
Вивчений теоретичний матеріал (презентацію) 
можна повторити в розділі "Теоретична сторінка"

ПОВТОРЮЄМО ПРАВОПИС ПРЕФІКСІВ 
з-, с-, зі-, пре-, при-, прі- тощо
Виконайте вправу 30 (частина І) з посібника Практикум з правопису української мови (с. 20).
ПОСИЛАННЯ НА ЕЛЕКТРОННУ ВЕРСІЮ ПОСІБНИКА

ПОВТОРЮЄМО ПОДОВЖЕННЯ
Виконайте вправу 68 (частина І) з посібника Практикум з правопису української мови (с. 41-42).
ПОСИЛАННЯ НА ЕЛЕКТРОННУ ВЕРСІЮ ПОСІБНИКА

ПОВТОРЮЄМО ПОДВОЄННЯ
Виконайте вправу 72 з посібника Практикум з правопису української мови (с. 44).
ПОСИЛАННЯ НА ЕЛЕКТРОННУ ВЕРСІЮ ПОСІБНИКА

ПОВТОРЮЄМО ВЖИВАННЯ АПОСТРОФА
Виконайте вправу 57 (частина І) з посібника Практикум з правопису української мови (с. 36-37).
ПОСИЛАННЯ НА ЕЛЕКТРОННУ ВЕРСІЮ ПОСІБНИКА

ПОВТОРЮЄМО ВЖИВАННЯ М'ЯКОГО ЗНАКА
Виконайте вправи 50, 51 з посібника Практикум з правопису української мови (с. 33-34).
ПОСИЛАННЯ НА ЕЛЕКТРОННУ ВЕРСІЮ ПОСІБНИКА

ПОВТОРЮЄМО СПРОЩЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ
Виконайте вправу 43 (частина І) з посібника Практикум з правопису української мови (с. 29).

ПОВТОРЮЄМО ПРАВОПИС НЕНАГОЛОШЕНИХ Е,И
Виконайте вправу 83 (частина ІІ) з посібника Практикум з правопису української мови (с. 50-51).

ПОВТОРЮЄМО ЧАСТКУ

Завдання 2. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки, знімаючи скісні риски. Підкресліть частки, визначте їх вид, поясніть їх правопис.

1. Материнський погляд був начеб/то сповнений якоїсь цілющості (Є.Гуцало).

2. Почекай/но дівчино ще/й для тебе троянди восени розцвітуть (В.Сосюра).

3. Слухай/бо! Який/же коваль не/ставить себе над іншими ковалями у світі? (Марко Вовчок)

4. Тішся дитино поки ще маленька ти/ж/бо живеш навесні (Леся Українка).

5. Не так/то робиться все хутко як швидко оком ізмигнеш (І.Котляревський).
6. Руки працюють а годує таки/голова (Народна творчість).

ПОВТОРЮЄМО СПОЛУЧНИК
Завдання 1.Спишіть подані речення, поставте розділові знаки. В дужках після кожного сполучника вкажіть їх групи за будовою, за вживанням, за значенням. Зробіть синтаксичний розбір 2-го речення.
1. Не доведи щоб розум задрімав (К.Басистий). 
2. Ні людей ні хат не було але смужечка синього диму снувалася поміж деревами (Б.Лепкий).
3. Хоч слів тих ніхто на щиті не носив та в серці носив до загину (Леся Українка).
4. Місяць дивиться на дівчину і не то хмуриться не то посміхається їй (М.Стельмах).
5. На травах тремтіла зерниста роса ніби хто на ніч понанизував кришталеве намисто (І.Цюпа).
6. Бої точилися не тільки за кожний будинок але й за кожний поверх кімнату (Олесь Гончар).
7. Держімося землі бо земля держить нас (Нар. творч.).

ПОВТОРЮЄМО ПРИЙМЕННИК


Завдання 1. Прочитайте речення. Перепишіть їх, розкриваючи дужки і розставляючи розділові знаки. Знайдіть і підкресліть прийменники, вкажіть їх вид за походженням і за будовою. Зробіть синтаксичний розбір 2-го речення.

1. (З)за обрію дзвінка і промениста по райдузі весна в село ішла (Л.Завіщана).

2. Пише мати що на(в)коло хати наш садок вишневий забілів (В.Симоненко).

3. І верби і тополі і вітряки на полі і долом геть собі село (по)над водою простяглось (Т.Шевченко).

4. Не спіши з(по)перед батька в пекло розважливо мовить Данило проте йде швидко (Гр. Тютюнник).

5. Залюблений у книг нових і давніх стоси він слухав голоси з низин і з(по)над хмар (М.Рильський).

6. Лише (з)над хмар часом прилине прощання з літом журавлине (П.Тичина).

ПОВТОРЮЄМО ПРИСЛІВНИК
Завдання 1. Прочитайте речення. Перепишіть їх, розставляючи розділові знаки, підкреслюючи прислівники як члени речення. Вкажіть розряди прислівників за значенням і, де можливо, їх ступені порівняння. 
1. Всюди добре а вдома найкраще. 
2. Сонце на всіх однаково світить.

3. Взимку літа не доженеш. 

4. Краще пізно ніж ніколи. 

5. Добре довго пам’ятається а лихе ще довше. 

6. Менше говори більше вчуєш. 

7. Пішов навпростець не скоро вернеться. 

8. Між воронами й сорока по-воронячи кряче. 

9. Хоч не рано почали, та багато утяли.


ПОВТОРЮЄМО ДІЄПРИСЛІВНИК
Завдання 1. Прочитайте речення. Перепишіть їх, розставляючи розділові знаки, підкреслюючи дієприслівники та дієприслівникові звороти як члени речення. Вкажіть час, вид, дієвідміну кожного дієприслівника. Виділені слова розберіть за будовою.
1. Жайворонок співаючи ніби висить на невидимій нитці (Ю.Яновський).
2. Літак пішов на зниження і незабаром злегка підскакуючи побіг на лижах і зупинився (О.Донченко).
3. Лише рілля в степу зберігши колір чорний його перелива у золото колось (А.Малишко).
4. Роман хотів вирватися але капітан міцно стиснувши його поставив на місце (В.Собко).
5. Світить річка гуляючи заплавами зникаючи у маревах небосхилу (О.Гончар).
6. Коні почувши волю шарпнули з копита витяглися і помчалися стрілою наввипередки згинувши незабаром у густій куряві (М.Коцюбинський).


ПОВТОРЮЄМО ВІДОКРЕМЛЕНУ ПРИКЛАДКУ
Відокремлена прикладка from Iskorostenska


ЗАВДАННЯ 1. Запишіть подані речення, розставте в них розділові знаки, підкресліть відокремлені прикладки. Розберіть за будовою виділені слова.
  1. І тільки місяць високе холодне світило супроводив їх у нічні степові простори.
  2. Під час Другої світової війни Адольф Гітлер хотів розпиляти Запорізький дуб і вивезти його до Німеччини як трофей і символ перемоги.
  3. Ласкаво просимо на Івано-Франківщину край смерекових лісів.
  4. Час великий диригент перегортає ноти на пюпірті.
  5. Іменник найчастіше є підметом або додатком.
  6. Секвойя найвище дерево у світі росте в Північній Америці й сягає заввишки до ста двадцяти метрів.
  7. Велосипед як міський транспорт популярний у Мюнхені.



Відокремлені означення from Iskorostenska

ПОВТОРЮЄМО ВІДОКРЕМЛЕНІ ОЗНАЧЕННЯ
Завдання 1. Запишіть подані речення, поставте у них розділові знаки, підкресліть відокремлені означення як члени речення. Зробіть синтаксичний аналіз першого речення.
1. Стояло небо дивне і сумне.
2. Колодязь перекосився і вгруз так, що зверху залишився тільки низенький зрубець густо полатаний мохом.
3. На покуті залитій сонцем під сліпучою синявою неба сидів старий чумак.
4. А зима настала з морозами та завірюхами холодна й сувора.
5. Плюскоче хвиля лагідна і ласа...
6. Туман сполоханий сонцем тікає за хату.

ВАЖЛИВО!
СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР РЕЧЕННЯ
  1. Підкреслити усі члени речення.
  2. Вказати частини мови, до яких належать усі слова речення.
  3. Визначити вид речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне), за інтонацією (окличне, неокличне), за наявністю головних членів речення (двоскладне, односкладне, вид односкладного), за наявністю другорядних членів (поширене, непоширене).
  4. Визначити, ускладнене речення чи ні. Якщо ускладнене, то чим (звертання, однорідні члени, вставні слова чи речення, відокремлені, уточнюючі члени речення; звороти — дієприслівниковий, дієприкметниковий, порівняльний та ін.).




ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ДОДАТОК ТА ОБСТАВИНА

ЗАВДАННЯ 1. Запишіть подані речення, розставте в них розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір першого речення.

1. А зорі падають і гаснуть не долетівши до землі (Б.Мозолевський).
2. Звідси з високої Софіїної альтанки видно майже весь асканійський степ (О.Гончар).
3. Там у сузір`ї Саламандри твій коханий бив тобі чолом (Л.Костенко).
4. Гоинами працювати над математикою засукавши рукава не зможе кожен! (В.Дрозд).
5. Ішла людина просто йшла закинувши шапманку за плече (Л.Котенко).
6. Не знаючи броду не лізь у воду (Народна творчість).
7. Я йшов не обертаючись (В.Дрозд).
8. Бійці сиділи деякий час задумавшись (О.Гончар).
9. Вовк зупинившись припав до землі й поповз назустріч хлопцеві (О.Донченко).
10. Нічого не лід страшитися крім страху (М.Дочинець).

ПОВТОРЮЄМО БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ


Завдання 1. Спишіть подані речення, розставляючи розділові знаки, назвіть види безсполучникових речень і смислові відношення у них. Зробіть синтаксичний розбір першого речення.

1. Сонце вже низенько небо палаючи починає червоніти (Марко Вовчок).
2. Сумує Корсунь староденний нема журбу з ким поділить (Т. Шевченко).
3. Прийде година  достигне і калина (Нар. творчість).
4. І  пригадалося йому дитинство над водами хиляться лози лелека пливе в висоті (М. Рильський).

ПОВТОРЮЄМО РЕЧЕННЯ З ПРЯМОЮ МОВОЮ

ПОВТОРЮЄМО СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ

ЗАВДАННЯ 3. Доберіть до поданих речень підрядні частини з довідки та розмістіть їх на місці трикрапок. Відновлені складнопідрядні речення запишіть, виділяючи підрядні частини комами. Назвіть види складнопідрядних речень.

1.            Десь по залізниці, по шляхах ... прокотилася війна (В. Сичевський).
2.            Там ... ти ходиш над рікою таємниче (В. Грінчак).
3.            Добре тому ковалеві ... (Нар. творчість).
4.            На початку жовтня ледве помітною стежкою ... ішла дівчина років тринадцяти (О. Донченко).
5.            День був прозорий, чистий ... (І. Вільде).
6.            Рано-вранці ... на лужок із полотном на плечі приходить господиня (М. Стельмах).
ДОВІДКА: що на обидві руки кує; яка звивалася між старезних дубів; що прорізали Полісся; де у росах стелиться трава; коли в селі позіхає ледачий туман; наче щойно вискочив з небесної ванни.

ПОВТОРЮЄМО РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У СКЛАДНОСУРЯДНОМУ РЕЧЕННІ
(домашнє завдання на п'ятницю, 08.12.2017)

ЗАВДАННЯ 1. Виконайте письмово синтаксичний розбір поданих речень.

1. Давно закінчились обжинки і степ соляркою пропах і ховрашок стоїть навшпиньки із соломиною в зубах (Л. Талалай). 

2. Он красуються в траві ромашки а там синіють запізнілі дзвіночки а он горять пелюстки гвоздики (А. Шиян). 
3. Не то осінні води шуміли збігаючи в Дунай не то вітер бився в заломах провалля (М.Коцюбинський).



ПОВТОРЮЄМО СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ
(домашнє завдання на п'ятницю, 06.12.2017)




ПОВТОРЮЄМО РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В ПРОСТОМУ РЕЧЕННІ

Завдання 1: Запишіть подані речення, поставте розділові знаки.
1. Ти  моє блаженство мій винищувач усіляких пороків мій стверджувач усіх чеснот моє спасіння (Ден Браун).
2. Душа його прохала волі; молоді сили  простору (Панас Мирний).
3. Тільки вітер шарудів піском і зрідка зітхала вітаючи нічну прохолоду потріскана земля. Навкруги  ні душі (Максим Кідрук).
4. Поету важко. Він шукає істин. Ми  джини в закоркованих пляшках (Ліна Костенко).
5. Взагалі-то щоденник  жанр особистих записів (Ліна Костенко).
6. Розумієш наноагенти  це молекулярні механізми запрограмовані на виконання чіткої послідовності дій (Максим Кідрук).
7. ...Я  нащадок білого офіцера. У двадцятому році минулого сторіччя мій дід потрапив до Франції (Тетяна Ковтун).
8. Ще мить тому і земля і небо й гори були сірими неначе вкриті шаром попелу (Максим Кідрук).
9. Я беру ковдру і виходжу з хати. І одразу занурююсь у густу й навіть здається липучу темряву (Всеволод Нестайко).
10. Звали нашого діда як я вже потім довідавсь Семеном (О. Довженко).

ПОВТОРЮЄМО ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ





ПОВТОРЮЄМО ДІЄПРИКМЕТНИК


ЗАВДАННЯ 1. Прочитайте текст, випишіть з нього дієприкметники, зробіть їх аналіз за схемою:  1. Початкова форма. 2. Активний чи пасивний. 3 Доконаний чи недоконаний вид. 4. Час. 5. Рід. 6. Число
Коли Андрій Волик проходив повз головний будинок погорілої сахарні, зі стін руїни з галасом знялось вороння, а всередину з лускотом посипались тиньк і цегла. Хоч сахарня, давно вже закинена, розсипалася і заросла травою, в порожніх будинках її раз у раз вчувався шум, немов гомін машин і робітників лишився на старому житлі. Минаючи купи битої цегли, білі плями вапна, напівприкриті молодими бур’янами, гнилі трухляві жолоби і чорні діри — вікна, з яких немов щось виглядало, — Андрій згадував колишнє. Яка-небудь шина, що блищала з трави, мов плазуюча гадюка, або чавунне колесо, до половини загрузле в землю, викликали перед його очі картину шумливого життя фабрики... (М. Коцюбинський).

ПОВТОРЮЄМО ЗАЙМЕННИК




ПОВТОРЮЄМО ВІДМІНЮВАННЯ КІЛЬКІСНИХ ЧИСЛІВНИКІВ

ЗАВДАННЯ 1. Перепишіть текст. Числа й скорочення запишіть словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.
ЗАВДАННЯ 2. Провідміняйте числівники 14, 50, 285.


ПОВТОРЮЄМО ЧИСЛІВНИК




СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ


ЗАВДАННЯ 1.  Відредагуйте речення. Поясність помилки.


ЗАВДАННЯ 2. Утворіть просту і складену форми вищого й найвищого ступенів порівняння від поданих прикметників (д це можливо).



ЗАКІНЧЕННЯ РОДОВОГО ВІДМІНКА ОДНИНИ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ ІІ ВІДМІНИ

ЗАВДАННЯ 1. Опрацюйте теоретичний матеріал на сайті "Labook".

ЗАВДАННЯ 2. Запишіть подані слова в родовому відмінку, позначте закінчення.

Автобус, цукор, хлібороб, фініш, успіх, технікум, суфікс, розклад, табель, птах, технік, супутник, прогрес, план, пилосос, пил, пасажир, вітер, вокзал, грам, документ, бульдозер, бетон, актив, асфальт, голос, колос, урок, настрій, сум, оптимізм, розвиток, обрій, вечір, очерет, зміст, ґрунт, гурт, гурток, біль, степ, лист, кожух, погляд, відчай, січень, рух, сад, садочок, острів, луг, Кавказ, Урал, вітер, телефон.

ЗАВДАННЯ 3. Виконайте тестові завдання на сайті "Тренажер з правопису української мови".





ПРАЦЮЄМО НАД ТЕМОЮ "ІМЕННИК"



ЗАВДАННЯ 1. Прочитайте текст. Випишіть із нього іменники, що вживаються тільки в однині. Що вони означають?



Життя навчило його [Сивоока] ні з чим не згоджуватися, протестувати, обурюватися. Він зрозумів, що тільки ті, хто бореться, мають слушність. Не досить помічати несправедливість - треба знайти  спосіб, як її усунути, подолати.

Хай ці його мозаїки будуть останньою даниною  колишньому, до якого більше не повернеться. Не хоче більше рабства! Хоче волі!

П.Загребельний


ЗАВДАННЯ 2. Прочитайте текст. Назвіть у ньому іменники. Випишіть ті з них, що вжиті у формі множини, а серед них виділіть множинні (що вживаються тільки у множині). 

Аристократичною частиною міста були Липки, а життя найдужче вирувало на Подолі. Там містилися ремісничі цехи, там кипіла торгівля, там відбувалися знамениті київські "контракти" - ярмарок, на який звозили різноманітний крам не тільки з усіх кінців Росії, а й з-за кордону. Контракти припадали на м'ясниці, і перед тим, як "заговітися" перед великим постом, сюди з'їздилося сила-силенна народу погуляти. У залі контрактного будинку відбувалися бали, давали концерти приїжджі європейські знаменитості. А на вулицях шуміли балагани, крутилися каруселі - весь Київ гуляв, і найбільше розваг було тут, на Подолі.

О.Іваненко

ЗАВДАННЯ 3. Прочитайте. Перепишіть. Визначте, що називають видалені слова. Яка особливість значення числа в них? Поставте пропущені розділові знаки в останньому реченні.


Там, за лісом, за перелісом,

сходила золота діжа
й заглядала у криницю,
в ячмені, жита, пшеницю,
в гречку, просо та овес - 
в зерновий наш рід увесь.

Набирала сили-соків огородина

полунички і порічки і смородина
помідори хрін капуста огірки
кріп щавель петрушка - 
пахощі терпкі
а горох квасоля перець
вибивалися в стручки.
Народна творчість

ЗАВДАННЯ 4. Складіть і запишіть 3 речення: у першому використайте іменники, які вживаються і в однині, і в множині; в другому - іменники, що вживаються лише в однині; в третьому - множинні іменники.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ЗАВДАННЯ 1. І. Запишіть іменники в три колонки: 1) ті, що мають форми однини і множини: 2) ті, що мають форми тільки однини; 3) ті, що мають форми тільки множини. Чи розрізняємо рід в іменниках третьої колонки?

Спагеті, птаство, долина, штани, молоко, вітер, ворота, Полтава, совість, книга, малювання, Чернівці, канікули, банкомат.



II. З одним словом другої колонки та одним словом третьої (на вибір) складіть речення з однорідними членами.

ЗАВДАННЯ 2. І. Спишіть речення. Над іменниками скорочено надпишіть відмінок та число (де можливо). Підкресліть іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини.

1. Жоржини квітнуть жовтим цвітом, кружляють бджоли біля них (Н. Забіла). 2. Минає літо, шелестить пожовкле листя (Т. Шевченко). 3. У полі спить зоря під колоском і сонно слуха думу колоскову, і сонна тиша сонним язиком шепоче саду сиву колискову (М. Вінграновський). 4. Ми юними тоді були, дороги кликали нас в мандри (Д. Луценко). 5. Життя найдужче вирувало на Подолі (О. Іваненко).

II. Обведіть номери складних речень. Обґрунтуйте вживання в цих реченнях розділових знаків.



ПОВТОРЮЄМО ІМЕННИК

ЗАВДАННЯ 1. Випишіть послідовно спочатку назви неістот, а потім - назви істот.

Акація, колода, курка, клас, доброта, Сварог, щука, квітка, оса, журба, кішка, В’ячеслав, сховище, бактерія, азот, артист, загін, імператор, мавка, світ, вірус, група, Орел (прізвище), пюре, східці, добряк, Оксана, палац, натовп.

ЗАВДАННЯ 2. Випишіть словосполучення з абстрактними іменниками. Чим ці іменники відрізняються від конкретних?

Розумна дитина, швидка хода, осіння листва, зимовий переліт, рясний дощ, несподівана радість, веселий дельфін, урок плавання, міцна дружба.

ЗАВДАННЯ 3.  До поданих слів доберіть і запишіть спільнокореневі збірні іменники.

Птах, козак, учень, юнак, товариш, комаха, ворон, віти, малюк, діти.

ПОВТОРЮЄМО СЛОВОТВІР

Завдання 1.
Розберіть подані слова за будовою

Історичний, запит, діяльність, зберегти, зігріти, вертихвістка.

Завдання 2.
Визначте способи творення поданих слів.

Життєдайний, промовець, педагогічний, зимувати, міжнаціональний, пасинок, сумісник, держрозрахунок, придніпровський, помірний, піднебесний, знеболення, нашіптувати, змилосердитися, розмах, переклад, середземноморський, самовиховання.

Завдання 3.
Продовжте словотвірний ланцюжок. Наприклад: білий - біліти - пребілий - забілений.

Берегти, земля, добрий, гарячий.

ПОВТОРЮЄМО ФРАЗЕОЛОГІЮ





Завдання 1.
Випишіть з речень фразеологізми, письмово поясніть їх значення. За потреби скористайтеся фразеологічним словником.
1. А навкруги білий-білісінький день, та й сонце у небі уже височенько, морозець, у Миколи зуб на зуб не попадає (М.Вінграновський).
2. Не міг мовчати. Не тебе ж питали, а Павлушу. Чорго вискочив, як Пилип з конопель? (В.Нестайко).
3. Валько не встиг навіть рота роззявити, як мама пішла (В.Нестайко).
4. Тут жінки випхнули Василька наперед, і він заговорив, як по писаному (В.Терен).
5. В Максима відлягло від серця, очі прояснілися, забігали по кімнаті (Ю.Збанацький).
6. День і ніч у голоді й журбі ми ділили втрати і нестатки (І.Гнатюк).
7. Чумак весь спалахнув - теща таки вцілила в ахіллесову п'яту
(Ю.Збанацький).
8. Спершу чекала бодай вісточки від нього, та немов у воду канув (Є.Гуцало).
9. Бач теревені розпустила! Тікай, поки ще ціла! (Л.Глібов).
10. Як глянув спідлоба на людину, - мороз ішов поза шкірою (Г.Хоткевич).

Завдання 2.
Доберіть фразеологізми до поданих слів. За потреби скористайтеся фразеологічним словником.
Наприклад: Втомитися - не чути ні рук, ні ніг.
Перелякатися, плакати, багато, важко працювати, замовкнути, вередувати, нічого не робити, потрапити в скрутне становище.


ПОВТОРЮЄМО ЛЕКСИКОЛОГІЮ



Коментарі